2015. feb 17.

Töpörtyűs pogácsa

írta: agglegenyakonyhaban
Töpörtyűs pogácsa

Ez az a tészta, amit mindenki ismer, és mindenki másként hívja. Nekem ez gyerekkorom óta töpörtyűs pogácsa, ezért a továbbiakban is ezt a megnevezést használom. :)

Egy dupla születésnapra voltam hivatalos, ahova nem szerettem volna üres kézzel érkezni, ezért kitaláltam, hogy pogácsát sütök. Gyorsan megvan, sok van belőle és nem utolsó sorban finom. Felcsaptam az alapművet (gyk. Horváth Ilona: Szakácskönyv, akinek nincs meg, gyorsan szerezze be.) és gyorsan megtekintettem, mik kellene hozzá, elolvastam, hogy kell elkészíteni, majd a saját fejem után mentem. :)

Ezekből készül:

  • fél kiló liszt
  • egy élesztő
  • 1,5 dl tej kicsit cukrozva
  • egy nagy adag töpörtyű darálva (én egy turmixban aprítottam össze)
  • egy kevés só
  • egy nagy pohár tejföl
  • két nagy evőkanál disznózsír felolvasztva

Az élesztőt futtassuk fel az enyhén cukrozott tejben. Amíg az élesztő felfut, állítsuk össze a tésztát. A lisztet az olvasztott zsírral és a tejföllel összekeverjük, hozzáadjuk a felfuttatott élesztőt és elkezdjük dagasztani. A bátrabbak és erősebbek kézzel, a többiek dobják bele az egészet a robotgépbe és addig kell dagasztani, amíg el nem válik a tészta az edény falától. Ha ez megtörtént, egy kevés lisztet szórjunk egy lábos aljába, tegyük bele a tésztát, egy marék lisztet szórjunk rá, takarjuk le, és tegyük meleg helyre. Várjunk türelmesen amíg nagyjából a kétszeresére nem kel. Ez kb. fél óra.

pogacsa_kel.jpg

Lisztezzük meg a gyúródeszkát, és nyújtsuk ki a tésztát mintegy 1-1,5 cm vastagságúra. Szórjuk rá a darált töpörtyűt. Most jön a kedvenc részem, érdemes rászánni az időt, hogy szépen hajtogassuk össze a tésztát, ettől lesz majd szép leveles.

Tehát előttünk van a tészta kinyújtva kör alakúra, megszórva töpörtyűvel. Hajtsuk félbe a tésztát, jobbról balra, majd az alját hajtsuk fel. Így négyrét hajtottuk a tésztát. Ismét nyújtsuk ki 1-1,5 cm vastagra. Ha szakad a tészta semmi gond, ne foglalkozz vele, csak nyújts a tésztát, és hajtsd ismét négyrét. Ekkor már ne nyújts ki megint, hanem ahogy van, tedd vissza abba a tálba, amiben kelesztetted, takard le, tedd meleg helyre és várj egy 30 percet. 

Lejárt a 30 perc, ismét nyújtsd ki 1-1,5 cm vastagra, ismét hajtsd négyrét, nyújtsd ki, hajtsd négyrét, tedd vissza a tálba és keleszd 30 percet.

Ismét lejárt a 30 perc, ismét nyújtsd ki 1-1,5 cm vastagra, ismét hajtsd négyrét, nyújtsd ki. Késsel karcold meg a tésztát, (én ezt elfelejtettem) hogy a pogácsák teteje rácsos legyen.

Jöhet a pogácsák szaggatása. Én egy üvegpohárral szaggattam ki őket,  maradék tésztát gyúrd össze, nyújtsd ki és addig csináld, amíg el nem fogy a tészta. Szépen sorba egy tepsire helyeztem a kiszaggatott pogácsákat, figyelj oda, hogy ne érjenek össze, mert sütés közben nőni fognak. 

pogacsa_szaggatva.jpg

Mintegy 15-20 perc alatt készre sülnek, érdemes figyelni, hogy ne égjen meg és ne száradjon nagyon ki, mert akkor kemény lesz.

pogacsa.jpg

Mintegy 30-35 perc alatt elfogy. Jó étvágyat! :)

Szólj hozzá

pogácsa sütés töpörtyű tepertő